Bez kategorii

Cappella Gedanensis | Gdynia Classica Nova

Pomimo tego, iż Antonio Vivaldi należał do stanu duchownego, to nie dzieła sakralne stanowiły trzon jego dorobku kompozytorskiego i to nie one przyniosły mu za życia sławę i pieniądze (źródła historyczne mówią o zarobionych 50 tys. dukatów). Również dziś ta część jego spuścizny nie dorównuje popularnością utworom świeckim, z dwoma jednakowoż wyjątkami. Gloria D-dur RV 589 jest jedną z trzech kompozycji Vivaldiego – obok RV 588 i zaginionej RV 590 – o takim właśnie tytule. Dzieło to, jak i reszta twórczości Vivaldiego, pozostawało przez lata w zapomnieniu. Przywrócenie go światu zawdzięczamy włoskiemu kompozytorowi i dyrygentowi Alfredowi Caselli, który zorganizował w 1939 r. w Sienie historyczny już Tydzień Vivaldiego. Kolejną niezwykle często wykonywaną współcześnie sakralną kompozycją Vivaldiego jest Magnificat g-moll RV 610, podobnie jak Gloria napisany na solistów, chór i orkiestrę.
Oba dzieła w ramach tegorocznej edycji festiwalu Gdynia Classica Nova wykona Cappella Gedanensis. Zespół obchodzi w tym roku jubileusz 40-lecia istnienia, w Gdyni wystąpi pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Alfonsa Reverté-Casasa. Koncert odbędzie się 29 maja o g. 19 w kościele pw. św. Andrzeja Boboli. Bilety już w sprzedaży, serdecznie zapraszamy.


29 maj | sobota | g. 19
bilety: 20 zł | 10 zł 


LINK DO ZAKUPU BILETÓW ONLINE:
https://gck.interticket.pl/program/gdynia-classica-nova-2021-ii-6382



kościół pw. św. Andrzeja Boboli



Cappella Gedanensis

Alfons Reverté-Casas (dyrygent)

Antonio Vivaldi: Gloria D-dur RV 589, Magnificat g-moll RV 610

—————————————————————————————————-


Cappella Gedanensis to reprezentacyjny zespół Miasta Gdańska powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku
Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta
jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów. 

Jednocześnie wskazuje na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe. Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem (K. Förster, J. V. Meder, M. D. Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów z J. S. Bachem
i A. Vivaldim na czele. 

Rok 1992 to ważna data w historii zespołu, od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości jak papież Jan Paweł II, Margaret Thatcher, Książę Karol, Książe William i Księżna Kate. Zespół miał także zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny
Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Vratislavia Cantans (Wrocław), Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh (Izrael), Festiwal Operowy w Armel (Austria) czy na Międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA (Toruń). Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Nagrany został szereg płyt (Pory Roku A. Vivaldiego, Nowy Rok u Ojca Świętego, Stabat Mater L. Boccheriniego, i in.), które docenione zostały nagrodami, w tym nominacją do Fryderyka 2008. W roku 2020 ukazała się najnowsza płyta „Rondo alla polacca” z utworami wybitnego polskiego kompozytora Karola Lipińskiego, który działając w czasie zaborów uważany był za jednego z najlepszych wirtuozów skrzypiec, na równi z Nicolo Paganinim.
Z tymi niezwykłymi dziełami zmierzył się genialny Konstanty Andrzej Kulka, który wraz z Cappellą Gedanensis zarejestrował tak bardzo polskie i arcytrudne wykonawczo dzieła.

24 grudnia 2018 roku w I Programie Polskiego Radia odbyła się transmisja Koncertu kolęd
w wykonaniu Cappelli Gedanensis w aranżacjach i pod batutą Rafała Kłoczko, zarejestrowanego
w Muzycznym Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie.

W ramach Festiwalu Gdynia Classica Mozart 2019 zespól wykonał ponadczasowe „Requiem d-moll”
w stroju 430 Hz na instrumentach dawnych pod batutą chórmistrzyni Agnieszki Franków-Żelazny. Odbyła się również światowa premiera utworu Władysława Słowińskiego „Koncert na dwa flety
i orkiestrę” z udziałem wybitnych flecistów Łukasza Długosza oraz Agaty Kielar-Długosz.

Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z Konstantym Andrzejem Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), Paulem Esswoodem, Giuliano Carmignolą, Miguelem Ortegą, Łukaszem Długoszem, Plàcido Domingo Jr czy Nigelem Kennedym.

Dodatkowo dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały instrumenty dawne, dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów, a podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie muzyki od renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.



Agnieszka Franków-Żelazny

Dyrygent, chórmistrz, pedagog, doktor habilitowany sztuk muzycznych, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (studia biologiczne ukończone w 2000 roku) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej (dyplom w 2004 roku) i Wydziału Wokalnego (dyplom w 2005 roku). W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 – Akademię Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Początkowo związana była z Chórem Mieszanym Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach, a następnie z wrocławskimi chórami akademickimi. W latach 1995–1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In terra pax”. W 1999 roku założyła chór „Con Amore” przy Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu. Pełniła też funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej. W roku 2000 założyła Kameralny Chór Akademii Medycznej (obecnie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), z którym do końca 2014 roku zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach w kraju i za granicą. Od czerwca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Chóru NFM (wcześniejsza nazwa – Chór Filharmonii Wrocławskiej). W okresie od stycznia do lipca 2013 roku była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia, reaktywując Zespół i wprowadzając go na powrót na polską scenę muzyczną. Występowała jako dyrygent lub chórmistrz gościnny takich zespołów, jak: Gabrieli Consort, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chor der Bamberger Symphoniker, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu czy Kaunas State Choir, Coral Juvenil do Guri. Jest również pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, powstałego w 2013 roku, prowadzonego przez Narodowe Forum Muzyki. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektora programowego projektu Akademia Chóralna.

Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, Chór im. S. Krukowskiego oraz metodykę śpiewu zbiorowego. Często jest zapraszana jako konsultant wokalny do prowadzenia warsztatów dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych.

W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratora priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W swoim dorobku posiada 16 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce etapu dolnośląskiego Konkursu na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004), Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Wystąpiła w 19 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Brazylii. Zrealizowała ponad 1000 utworów chóralnych oraz ponad 250 wokalno-instrumentalnych.


Alfons Reverté Casas, Hiszpania

Urodził się w Barcelonie, studiował w Konserwatorium Muzycznym w Barcelonie i Anglii. Dyrygował wieloma orkiestrami w Niemczech, Hiszpanii, Francji, Bułgarii, Argentynie, itd. Występował również z wieloma orkiestrami jako solista, klarnecista. Równolegle prowadzi intensywną działalność edukacyjną dla orkiestr młodzieżowych. Wśród wielu artystów, z którymi współpracuje znajdują się sławy jak José Cura, Maria Gulghina, Pinchas Steinberg i wielu innych . 

http://alfonsreverte.com/

 



 

Author


Avatar