Bez kategorii

Gdynia Classica Nova / Cappella Gedanensis

maja | niedziela | g. 19 

Cappella Gedanensis
Agnieszka Franków-Żelazny (dyrygentka)
Agnieszka Tomaszewska (sopran)
Helena Poczykowska (alt)
Roman Perucki (pozytyw)

w programie:
Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater Georg Friedrich Händel – Koncerty organowe op. 4 nr 2 B-dur i op. 4 nr 5 F-dur

bilety: 20 zł / 10 zł / www.interticket.pl, www.gck.gdynia.pl, Gdyńskie Centrum Kultury

miejsce: dolny kościół NSPJ ul. Armii Krajowej 46

—————————

Drodzy Melomani!

Nasze pierwsze spotkanie z Państwem w ramach gdyńskiego Festiwalu Muzyki Sakralnej miało miejsce w 1997 roku. Szesnaście lat później zdecydowaliśmy się na poszerzenie repertuaru i zmianę nazwy na Gdynia Classica Nova. W trakcie dotychczasowych dwudziestu czterech edycji zaproponowaliśmy Państwu blisko dwieście koncertów prezentujących arcydzieła muzyki klasycznej autorstwa największych mistrzów tego gatunku. Naszymi gośćmi były orkiestry, chóry, zespoły kameralne i soliści zarówno z Polski, jak i Europy. Tegoroczną, dwudziestą piątą edycję Gdynia Classica Nova zainaugurujemy 28 maja galowym koncertem jubileuszowym wybitnego akordeonisty Marcina Wyrostka, który będzie wraz z nami świętował dwudziestolecie swojej pracy artystycznej. Artysta z towarzyszeniem zespołu Corazon oraz Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyr. Ariela Ludwiczaka zaprezentuje m.in. utwory A. Vivaldiego, A. Piazzolli oraz kompozycje własne. Już dziś zapraszamy na siedem festiwalowych koncertów, które odbędą się w dniach 28 maja – 12 czerwca. Wierzymy, że jak co roku zechcą Państwo być razem z nami i uda się nam wspólnie przeżyć wiele wspaniałych chwil.

Organizatorzy Gdynia Classica Nova



Artyści:

Cappella Gedanensis

Powołany do życia w 1981 roku zespół Cappella Gedanensis – wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis – to rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka grodu nad Motławą, jak i naszej ojczyzny. Po wielu latach niebytu Kapela Rajców Miejskich, która pierwotnie powstała ok. 1560 roku, czyli w czasach świetności Rzeczypospolitej, a przestała istnieć w 1750 roku – ponownie zaistniała dzięki prof. Alinie Kowalskiej – Pińczak.

Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis początkowo przyjął kierunek działania oparty na opracowywaniu dzieł muzyki gdańskiej, działalności koncertowej i nagraniowej. Muzykolodzy Akademii Muzycznej oraz muzycy Cappelli Gedanensis podjęli się zadania opracowywania na podstawie manuskryptów dzieł kompozytorów gdańskich tworzących na przełomie XVII – XVIII wieku.

Świadomość przebogatej spuścizny muzyki barokowej Gdańska, podówczas najbogatszego materialnie miasta w Polsce, postawiła przed rozpoczynającą działalność Cappellą Gedanensis niełatwe zadanie. Lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty.

W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich, Johann Balthazar Christian Freislich. Pierwszy z wymienionych muzyków, Franciscus de Rivulo, to zarazem pierwszy kapelmistrz Kapeli Rajców Miejskich. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Warto przy tym wspomnieć o utworach takich kompozytorów jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.

Następnie – w 1992 roku – zespół otrzymał status instytucji kultury Miasta Gdańska, jako kontynuatora tradycji Kapeli Rajców Miejskich. Ciekawostką jest, że Kapela Rajców Miejskich miała w swojej historii aż 16. kapelmistrzów, różnych narodowości, jednakże samych mężczyzn. Swoistym zatem signum temporis nowych narodzin zespołu jest fakt, że kolejnym – 17. kapelmistrzem, została założycielka zespołu prof. Alina Kowalska-Pińczak – pierwsza kobieta na tym stanowisku.

Powołanie instytucji kultury umożliwiło znaczne poszerzenie zakresu prowadzonej działalności zespołu Cappella Gedanensis.

Agnieszka Franków-Żelazny

jedna z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie, profesor sztuk muzycznych, pedagog.

Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej. W swoim dorobku posiada 22 nagrane płyty oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym już w czasie studiów: I nagrodę i dwie nagrody specjalne w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce w Dolnośląskim Konkursie na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004). Za swoją działalność artystyczną i naukową otrzymała Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017 i 2019. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

W latach 2000-2014 prowadziła, założony przez siebie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zdobywając z nim najwyższe nagrody w konkursach chóralnych w Polsce i zagranicą, doprowadziła ten zespół do rangi jednego z najlepszych chórów akademickich w kraju. W latach 2006-2021 była dyrektor artystyczną Chóru Narodowego Forum Muzyki, od początku budując go według autorskiej wizji „chóru solistów”. Jest pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną ogólnopolskiego projektu edukacyjnego pod nazwą Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, powstałego w 2013 roku.

W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektor programowej Akademii Chóralnej – projektu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, finansowo i merytorycznie wspierającego działalność prawie 300 chórów dziecięcych i młodzieżowych oraz ich dyrygentów, organizującego szkolenia, koncerty, konkursy, konferencje i publikującego utwory muzyczne i wydawnictwa metodyczne. W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratorki priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, współrealizując program artystyczny złożony z kilkuset wydarzeń muzycznych.

 

Z kierowanymi przez siebie chórami zrealizowała ponad 1200 utworów chóralnych oraz blisko 300 wokalno-instrumentalnych, dokonała 20 nagrań płytowych i wielu prawykonań muzyki polskiej. Wystąpiła w m.in. w Royal Albert Hall, w lipskim Gewandhausie, paryskiej Filharmonii oraz Salle Pleyel, londyńskim Barbican Centre, Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki, brukselskim Bozar i innych ważnych muzycznych miejscach Europy. Przygotowywała chóry dla takich dyrygentów jak Zubin Mehta, Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Iván Fischer, Pascal Rophe, Lawrence Foster, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andriej Boreyko, Steven Layton, Hans-Christoph Rademann, Robert Reimer, Konrad Junghänel, Andreas Mustonen, Toñu Kaljuste, Giovanni Antonini, Adreas Spering, Carlo Rizzi, Dennis Russel Davies czy Charles Dutoit.

Koncertowała na festiwalach m.in. w Turcji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Rosji, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Grecji, Czechach, Chorwacji, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Włoszech i Brazylii.

Współpracowała jako dyrygentka z takimi zespołami, jak: Chór Narodowego Forum Muzyki, Gabrieli Consort, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chor der Bamberger Symphoniker, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Cappella Gedanensis, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Z pasją oddaje się pedagogice kształcąc dyrygentów chóralnych oraz śpiewaków zespołowych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podczas licznych kursów mistrzowskich i warsztatów w ośrodkach akademickich i artystycznych na terenie całej Europy. Zapraszana jako konsultant wokalny i juror konkursów chóralnych, wokalnych i kompozytorskich.
Jest szczęśliwą żoną i matką trójki dzieci.


Agnieszka Tomaszewska – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Universität für Musik und
darstellende Kunst w Wiedniu. Ukończyła Operowe Studio w Hamburgische
Staatsoper. Laureatka I Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym
im. Ady Sari, finalistka Międzynarodowego Konkursu Moniuszkowskiego oraz
laureatka Nagrody dla Naj lepszego Śpiewaka Internat ionale
Sommerakademie der Universität Mozarteum w Salzburgu.
Na scenie operowej debiutowała rolą Armindy (La Finta Giardiniera) na
deskach Schlosstheater Schönbrunn we Wiedniu. W Operze Narodowej –
Teatrze Wielkim w Warszawie wystąpiła m. in. w partii Liu (Turandot) oraz
Katji (Pasażerka – Weinberg). W 2016 roku zadebiutowała w Operze w
Stuttgarcie partią Mimi (La Boheme). Występowała m. in. w Badische
Staatstheater Karlsruhe, Staatsoper Hamburg, Operze Krakowskiej, Opera
Nowa w Bydgoszczy, Musiktheater im Revier.



Dotychczas kreowała role takie, jak: Hrabina (Wesele Figara), Fiordiligi (Cosi
fan tutte), Donna Anna (Don Giovanni), Micaela (Carmen), Mimi (Cyganeria),
Antonia (Opowieści Hoffmanna), Berthe (Le prophète), Adina (Donizetti),
Woglinde (Götterdämmerung) i wiele innych.
Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Brała
udział w wielu prestiżowych festiwalach, m. in. Salzburger Festspiele, Die
Hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Festiwal Muzyki Polskiej w
Krakowie. W repertuarze posiada liczne dzieła oratoryjne od baroku
po współczesność. Odbyła m.in. tournée po Izraelu z Izrael Philharmonic
Orchestra Zubina Mehty. Wraz z Peterem Schreierem wykonała kilkakrotnie
Mszę h-moll oraz Pasję Janową J.S. Bacha. Brała udział w prawykonaniach
dzieł oratoryjnych, napisanych przez zdobywcę Oscara Jana A.P. Kaczmarka.
W Hollywood wystąpiła w Royce Hall, u boku Leszka Możdżera w koncercie
poświęconym muzyce filmowej kompozytora.
Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Gabriel Chmura, Carlo
Montanaro, Patrick Founillier, Alfred Eschwé, Stefan Soltesz, Simone Young.
Współpracowała z reżyserami: Keith Warner, David Poutney, Achim Freyer,
Nicolas Brieger, Claus Guth, Tobias Kratzer.
Ma na swoim koncie udział w nagraniach CD/DVD, m.in. J.B. Bach –
Oratorium na Boże Narodzenie, Loteria na mężów (DVD, światowe
prawykonanie). Nagrywała również dla radia i telewizji (TVP, ORF, ARD,
RADIO BREMEN).

Roman Perucki



 Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986 r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od 1997 r. jest profesorem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych). Do 2020 roku pełnił funkcję Kierownika Katedry Organów, Akordeonu, Klawesynu, Gitary i Harfy tejże.
Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (od 1993 roku). Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, siedziba Filharmonii. Powołał do życia Społeczną Szkołę Muzyczną II stopnia w Gdyni, której był kuratorem przez 16 lat. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m. in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych na świecie), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, na terenie Ameryki Południowej, w Meksyku i Kanadzie oraz wykłady na uczelniach, a także szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Zajmuje się recenzowaniem prac doktorskich, habilitacyjnych i przewodów profesorskich. Jest jurorem międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). Wielu z jego wychowanków, uczniów i studentów to laureaci konkursów w zakresie interpretacji i improwizacji organowej. Jest autorem pierwszego polskiego podręcznika do nauki improwizacji, wydanego nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W swoim dorobku ma już ponad 2700 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata m. in. w Notre Dame (Paryż), Mariinsky Theater (St. Petersburg). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku i USA. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, skrzypaczką Marią Perucką jak również flecistą Łukaszem Długoszem i innymi solistami.
Jest pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej, a od 1999 r. prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.

Roman Perucki jest autorem licznych realizacji dla polskich, niemieckich, włoskich i rosyjskich rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych, wydał również kilka albumów muzycznych. Jego płytę Messe pour les paroisses F. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie 1991 r. wydane w Polsce, a II Płyta Oliwska została nominowana do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 r. Jest wykonawcą licznych prawykonań utworów solowych, kameralnych i z orkiestrą symfoniczną, skomponowanych specjalnie dla Romana Peruckiego przez Piotra Mossa, Pawła Szymańskiego, Pawła Łukaszewskiego, Enjotta Schneidera, Pawła Mykietyna, Grażynę Pstrokońską-Nawratil czy Joannę Bruzdowicz-Tittel.

Posiada liczne odznaczenia i nagrody w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI. W 2005 r. uzyskał złotą odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2007 r. otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. W tym samym roku został uhonorowany srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Author


Avatar