Bez kategorii

Gdynia Classica Nova / Orkiestra Kameralna Progress

4 czerwca | sobota | g. 19

Orkiestra Kameralna Progress
Szymon Morus (dyrygent)
Ewa Tracz (sopran)


w programie:
Franz Schubert – Salve Regina D676 na sopran i orkiestrę smyczkową
Maciej Zakrzewski – Ave Maria na sopran i orkiestrę smyczkową
Antonin Dvořák – Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową


bilety: 20 zł / 10 zł / www.interticket.pl, www.gck.gdynia.pl, Gdyńskie Centrum Kultury

miejsce: dolny kościół św. A. Boboli Plac św. Andrzeja 1

—————————

Drodzy Melomani!

Nasze pierwsze spotkanie z Państwem w ramach gdyńskiego Festiwalu Muzyki Sakralnej miało miejsce w 1997 roku. Szesnaście lat później zdecydowaliśmy się na poszerzenie repertuaru i zmianę nazwy na Gdynia Classica Nova. W trakcie dotychczasowych dwudziestu czterech edycji zaproponowaliśmy Państwu blisko dwieście koncertów prezentujących arcydzieła muzyki klasycznej autorstwa największych mistrzów tego gatunku. Naszymi gośćmi były orkiestry, chóry, zespoły kameralne i soliści zarówno z Polski, jak i Europy. Tegoroczną, dwudziestą piątą edycję Gdynia Classica Nova zainaugurujemy 28 maja galowym koncertem jubileuszowym wybitnego akordeonisty Marcina Wyrostka, który będzie wraz z nami świętował dwudziestolecie swojej pracy artystycznej. Artysta z towarzyszeniem zespołu Corazon oraz Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyr. Ariela Ludwiczaka zaprezentuje m.in. utwory A. Vivaldiego, A. Piazzolli oraz kompozycje własne. Już dziś zapraszamy na siedem festiwalowych koncertów, które odbędą się w dniach 28 maja – 12 czerwca. Wierzymy, że jak co roku zechcą Państwo być razem z nami i uda się nam wspólnie przeżyć wiele wspaniałych chwil.

Organizatorzy Gdynia Classica Nova



Orkiestra Kameralna Progress



Orkiestrę Kameralną Progress tworzą młodzi, ambitni kameraliści, prowadzeni przez jej
założyciela, dyrygenta Szymona Morusa. Dynamicznie rozwijający się zespół regularnie
koncertuje, zaskakując słuchaczy intrygującymi interpretacjami. Orkiestra nagrała 8 płyt CD;
debiutancki album spotkał się z bardzo pochlebną recenzją Maestro Krzysztofa Pendereckiego.
Od działań edukacyjnych skierowanych do najmłodszego odbiorcy (Karnawał zwierząt – czyta
Krystyna Czubówna), autorskich cyklów koncertowych (Zasłuchanie, Kontrasty) – przez krajowe
festiwale (Mozartiana, Gdynia Classica Nova), po międzynarodowe prezentacje koncertowe –
Progress nieustannie dąży do doskonałości artystycznej, stwarzając przestrzeń do innowacyjnych
działań. Energię zespołu potęguje połączenie solistycznej niezależności oraz homogenicznego
orkiestrowego brzmienia – które wzajemnie się przenikając – tworzą jedność. Wartością dodaną
jest również nieustanne dążenie do artystycznych fuzji. Progresywną cechą działającego od 2009
roku kolektywu jest jednoczenie wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych.
Niepowtarzalna mozaika kreacji, którą współtworzą – definiuje indywidualne brzmienie orkiestry. Z
zespołem w roli solistów występowali między innymi światowej sławy klarnecista Pierre Génisson,
słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan
Opera w Nowym Yorku – Miroslava Yordanova.
Zespół specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej, dokonując licznych prawykonań
dzieł polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Michała Dobrzyńskiego, Pawła
Kwapińskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Karola Nepelskiego, Agnieszki Stulgińskiej czy
Macieja Zakrzewskiego. Artystyczne inspiracje orkiestry, sięgające również jazzu i muzyki
rozrywkowej doprowadziły do współpracy z Krystyną Stańko (Ladies Jazz Festival), Krzysztofem
Zalewskim, Darią Zawiałow oraz Irkiem Wojtczakiem (Olivia Stars) czy Leszkiem Kułakowskim
(płyta Love songs). Orkiestra wystąpiła również w programie pierwszym Telewizji Polskiej,
prezentując widowiska słowno-muzyczne transmitowane na żywo (Szukamy stajenki do tekstów
Jacka Kaczmarskiego, oraz Solidarność to znaczy jeden i drugi), a także w Polsacie (Festiwal Top
Trendy) czy TVN (Sopot Festival).
Od początku swojej działalności zespół związany jest z Tczewem, współtworząc i wzbogacając
kulturalny krajobraz tego miasta. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod
patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z
instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych
przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

SZYMON MORUS



Dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet
najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor
artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje,
zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten
specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon
Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując
z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty
edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej.
Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa
Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął
kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze
Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni.
Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym
bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami:
Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów
Piotra Czajkowskiego. Od sezonu 2021/2022 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta gościnnego
Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku. Współpracuje m.in. z:
Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską, Orkiestrą Polskiego Radia w
Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Śląską,
Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią
Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą
Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo
Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach.
Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest
prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca
z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych
przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.
Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury
symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też
uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku
związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji
i Teorii Muzyki.


Ewa Tracz – SOPRAN

Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów magisterskich oraz doktoranckich Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów- ‚Akademia Operowa’ przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Obecnie pracuje jako pedagog śpiewu na Wydziale Wokalno – aktorskim w macierzystej uczelni w Katowicach.

Laureatka Konkursów Międzynarodowych min: I Nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev (Estonia, 2015) II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im .I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016) I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018).

Debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze ‚Giovanna D’arco’ G. Verdiego (2014) Hrabiny w operze ‚Wesele Figara’ (2014)‚ I Damy w operze ‘Czarodziejski flet’ (2015), Fiordiligi w operze ‚Cosi fan tutte’ W. A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze ‚Kawaler srebrnej róży’ R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze ‚Borys Godunow’ M. Musorgskiego (2015). Na deskach mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze ‚Uprowadzenie z Seraju’ W. A. Mozarta (2016), partią sopranową Wróżki w balecie ‚Sen nocy letniej’ Felixa Mendelssohn-Bartholdy (2017) partią matki Gertrudy w operze ‚Jaś i Małgosia’ E. Humperdinck (2017) oraz partię Anny w oprze ,Nabucco’ G.Verdiego (2017) Na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze ‘Carmen’(2018) oraz Ulany w operze ‘Manru’ J.I. Paderewskiego (2018). Donny Anny w operze ‘Don Giovanni’ W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskie (2019).

Dzięki współpracy z Warszawską Operą Kameralną podczas tournée w Japonii zaśpiewała po raz kolejny rolę Hrabiny w operze ”Wesele Figara” w Bunka Kaikan w Tokio (2019). W Operze Bałtyckiej w Gdańsku wykonała partię Marceliny w „Fidelio” L van Beethoveen (2021). Podczas koncertu inauguracyjnego otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wykonała ‚Tryptyk Śląski’ Witolda Lutosławskiego (2015). Mogliśmy ją także usłyszeć podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum w partii sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję op. 135’ D. Szostakowicz (2017). Podczas festiwalu Kultura Natura pod batutą niesamowitej Marin Alsop z towarzyszeniem NOSPR miała możliwość zaśpiewać „Pieśni miłosne Hafiza” na głos i orkiestrę op. 26 K. Szymanowskiego (2021), Zaśpiewała także partię sopranu w Stabat Mater op.53 K. Szymanowskiego w Concertgebouw w Amsterdamie (2022).

Współpracowała z wybitnymi dyregentami min: Nello Santi, Marin Alsop, Marc, Albrecht, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza, Joseph Swensen, Łukasz Borowicz, Ewa Michnik, Rossen Milanov, Lawrance Foster, Bassem Akiki, Keri-Lynn Wilson, Piotr Sułkowski, Jacek Rogala, Przemysław Neumann, Rafał Kłoczko, Szymon Morus, Alexander Humala, Sławomir Chrzanowski, David Coleman, Wojciech Michniewski, Alexander Liebreich, Grzegorz Nowak, Marco Guidarini, Michał Krężlewski, Dawid Runtz, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Maciej Tomasiewicz, Andriy Yurkevych, Lina Gonzalez-Granados, Nestor Boyona.

 

Author


Avatar