Cappella Gedanensis

to reprezentacyjny zespół Miasta Gdańska powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów. Jednocześnie wskazuje na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe. Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem (K. Förster, J.V. Meder, M.D. Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów z J.S. Bachem i A. Vivaldim na czele.

Rok 1992 to ważna data w historii zespołu, od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości jak papież Jan Paweł II, Margaret Thatcher, Książę Karol, Książe William i Księżna Kate. Zespół miał także zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej
i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Vratislavia Cantans (Wrocław), Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh (Izrael), Festiwal Operowy w Armel (Austria) czy na Międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA (Toruń). Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Nagrany został szereg płyt (Pory Roku A. Vivaldiego, Nowy Rok u Ojca Świętego, Stabat Mater L. Boccheriniego, i in.), które docenione zostały nagrodami, w tym nominacją do Fryderyka 2008. W roku 2019 ukazała się najnowsza płyta „Souvenir de la Mer Baltique”
z utworami wybitnego polskiego kompozytora Karola Lipińskiego, który działając w czasie zaborów uważany był za jednego z najlepszych wirtuozów skrzypiec, na równi z Nicolo Paganinim.
Z tymi niezwykłymi dziełami zmierzył się genialny Konstanty Andrzej Kulka, który wraz z Cappellą Gedanensis zarejestrował tak bardzo polskie i arcytrudne wykonawczo dzieła.

Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z Konstantym Andrzejem Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), Paulem Esswoodem, Giuliano Carmignolą, Miguelem Ortegą, Łukaszem Długoszem, Wandą Wiłkomirską czy Nigelem Kennedym.

Dodatkowo dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały instrumenty dawne, dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów, a podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie muzyki od renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.


Krzysztof Herdzin

pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent płytowy, multiinstrumentalista, doktor sztuk muzycznych – urodził się w Bydgoszczy w 1970 roku, gdzie ukończył Akademię Muzyczną w klasie fortepianu K. Popowej-Zydroń (dyplom 1993). Jako jeden z bardzo nielicznych artystów z sukcesem łączy działalność na polu muzyki klasycznej i jazzowej, filmowej, a także pop.

Ma na swoim koncie występy z orkiestrą (“Błękitna Rapsodia” G. Gershwina, Koncert a-moll E. Griega, własne Concertino na fortepian i orkiestrę); nagrania muzyki kameralnej dla Bayerische Rundfunk w Monachium; koncerty muzyki kameralnej z klarnecistą Wojtkiem Mrozkiem, światowej sławy skrzypkami Vadimem Brodskim, Mariuszem Patyrą, saksofonistą Pawłem Gusnarem i wybitnymi polskimi flecistkami Jadwigą Kotnowską i Agatą Igras; współpracę z działającą na terenie Niemiec fundacją Yehudi Menuhina “Live Music Now”. Współpracował prawie ze wszystkimi największymi polskimi gwiazdami piosenki, w latach 90-tych grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, przez 6 lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, w latach 2002 -2012 występował w duecie z Edytą Geppert, od dziewięciu lat ściśle współpracuje z Anną Marią Jopek. Obecnie prowadzi własne trio akustyczne (Herdzin/ Kubiszyn/ Konrad) i własny Big Band. Ma na swoim koncie ponad 200 płyt CD, w tym 20 autorskich, jest posiadaczem 18 Złotych i 4 Platynowych Płyt dla Aranżera. Wyprodukował ponad 20 płyt polskim wokalistom, m.in: Irenie Santor, Maryli Rodowicz, Edycie Geppert, Katarzynie Groniec, Annie Serafińskiej, Oldze Bończyk, Wojciechowi Gąssowskiemu.

Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Finding Neverland”, nagrodzonej Oscarem w 2005. Ma na swoim koncie kilkanaście orkiestracji i aranżacji partytur filmowych innych kompozytorów, m.in: Henri Seroka (“U Pana Boga W Ogródku”), Robert Jansona (“Świadectwo”), Adama Skorupy (“Kinematograf”, “Animowana Historia Polski”), Tomasza Gąssowskiego (“Miasto Z Morza”). Był szefem muzycznym musicali “Na Końcu Tęczy” w Teatrze Stu w Krakowie, “Pięciu Braci Moe” i  “Deszczowa Piosenka” w Teatrze Roma w Warszawie, własnego musicalu “Cyrano” w Teatrze Muzycznym w Łodzi oraz “Żołnierz Królowej Madagaskaru” w Teatrze Polskim w Warszawie.

Koncertował jako jazzman i jako kameralista w: Meksyku, USA, Kanadzie, Australii, Indiach, Japonii, Chinach, Tajwanie, Korei, Turcji, Izraelu oraz prawie wszystkich krajach europejskich.

Dyrygował: Academy of St. Martin in the Fields, Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Capellą Bydgostiensis, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Concerto Avenna, Orkiestrą Ricordanza, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Sinfonia Artis, Orkiestrą L’Autunno, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Łodzi, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrami Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Płockiej, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu.

W 2015 r. został odznaczony Srebrnym Medalem “Gloria Artis”, jest laureatem Fryderyka 2012 (jazzowy kompozytor / aranżer roku), Nagrody Programu 3 – Mateusze Trójki 2014 (w kategorii całokształt), Nagrody RMF Classic – Mozarty 2011,  dwukrotnym “Artystą Roku” Grand Prix Melomani w latach 2011, 2014, Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach w 1993 r, Nagrody Prezydenta Miasta Bydgoszczy 2005, Nagrody Gazety Wyborczej “Feliks 2006”, sześciokrotnie w ankiecie czytelników Jazz Forum „Jazz Top” wybierany aranżerem roku, jedenastokrotnie nominowany do nagrody Fryderyka.

W dorobku kompozytorskim posiada szereg współczesnych utworów na różne składy instrumentalne. Jest stałym uczestnikiem programu zamówień kompozytorskich MKiDN. Jego płyta “Symphonicum” była nominowana do nagrody Fryderyk 2011 (kompozytor roku – muzyka poważna / płyta roku – muzyka współczesna ) obok Wojciecha Kilara i Rafała Augustyna. Płyta „Suite on polish themes” była nominowana do nagrody Fryderyk 2017 (płyta roku – muzyka współczesna). Jako pierwszy polski kompozytor nagrał monograficzną płytę w słynnym, londyńskim Abbey Road Studio wraz z orkiestrą Academy Of St Martin in The Fields.


Karol Hilla

jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego. W 2008 ukończył z wyróżnieniem Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu,  gdzie kształcił się w klasie prof. Wolfganga Zerera .

Koncertował w wielu miastach Polski i za granicą (Niemcy, Rosja, Francja, Holandia, Litwa, Finlandia). Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumi.  W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Organowym „Grand Prix de Chartres”. Uzyskał nominację do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2009. Przez wiele lat był prezentatorem organów Archikatedry Oliwskiej. Pełni funkcję organisty w kościele św. Andrzeja Boboli w Gdyni. Jest również dyrygentem gdyńskich chórów: Chóru Sine Nomine, Akademickiego Chóru Uniwersytetu Morskiego oraz Chóru Cantus.  Dopełnienie jego działalności artystycznej stanowi działalność  pedagogiczna (Szkoła Muzyczna I i II st. w Gdyni, Akademia Muzyczna w Łodzi, kursy interpretacji muzyki organowej).

AKADEMICKI CHÓR UNIWERSYTETU MORSKIEGO W GDYNI

pod dyrekcją Karola Hilla to pierwszy akademicki chór działający w tym mieście. Od 17 lat zrzesza studentów, absolwentów, pracowników i sympatyków Uczelni. W repertuarze zespołu znajdują się utwory reprezentujące różne epoki: od średniowiecza po współczesność, od małych form a’cappella po wielkie dzieła wokalno-instrumentalne. Swoimi występami chór regularnie uświetnia wydarzenia kulturalne, konferencje naukowe, uroczystości kościelne i akademickie – nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Litwa, Rumunia). Poza koncertami formacja ma w swoim dorobku płytę CD, nagrania radiowe i transmisje telewizyjne (transmisje dla TVP i Telewizji Ukraińskiej), a także udział w pełnometrażowej produkcji filmowej w roku 2017. Zespół współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Gdyńską Orkiestrą Kameralną, Gdyńską Orkiestrą Barokową. Chór jest laureatem licznych nagród zdobytych podczas konkursów i festiwali w kraju i zagranicą, spośród których warto wymienić:

– Złoty dyplom na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. Liviu Borlana w Baia Mare- Rumunia (2018)

– II nagroda na V Przeglądzie Chórów Akademickich Kielce- Święty Krzyż (2018)

– srebrny dyplom w kategorii „chóry mieszane” na Ogólnopolskim Konkursie Chóralnym Musica in Urbe w Bydgoszczy (2018)

– srebrne dyplomy w kategorii „muzyka ludowa” oraz „muzyka sakralna” w Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Canco Mediterrania w Barcelonie (2015)

– pierwsze miejsce w kategorii „chóry kameralne” na II Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Eišiškės – Litwa (2013)

– pierwsze miejsce na Pomorskim Festiwalu Pieśni Pasyjnych (2010) oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta na Pomorskim Festiwalu Pieśni Pasyjnych (2010).


Filip Jaślar

Filip Jaślar w 1995 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Bąkowskiego. W roku 1995, wraz z kolegami ze studiów, założył kwartet smyczkowy Grupa MoCarta. Od tego czasu zespół prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i na świecie łącząc muzykę klasyczną z żartem.

Od dziesięciu lat Filip Jaślar współpracuje z Programem Trzecim Polskiego Radia, gdzie raz w tygodniu w porannej audycji wygłasza krótkie felietony mające na celu popularyzowanie muzyki klasycznej.

W 2016 i 2017 roku na zamówienie telewizji Mini Mini+ Filip Jaślar napisał 24 piosenki dla dzieci do umuzykalniającego programu „Wygibajki”.

Skomponował również muzykę do spektaklu „Dzieci z Bullerbyn” wystawianego w teatrze „Syrena” w Warszawie.

Filip Jaślar skomponował muzykę do kilkunastu piosenek kabaretowych między innymi dla Joanny Kurowskiej, Adrianny Biedrzyńskiej, Katarzyny Pakosińskiej i Grupy MoCarta.

fot. Tomasz Piotrowski Photography


ARTUR JUREK

pianista, aranżer, absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat Festiwalu Jazz Juniors wspólnie z zespołem “Unit Seven”. Koncertował między innymi w Japonii, Chinach, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Argentynie, Meksyku i Wenezueli. Występował u boku Minoru Ozone, Sadao Watanabe, Douga Camerona, Iana Gillana, Hala Fraziera, Jordana Benetta. Aranżuje na potrzeby gdyńskiego Teatru Muzycznego, Maybe Theater Company, Hevelius Brass. Współtworzył aktorskie projekty Marka Richtera, Andrzeja Słabiaka. Obecnie współpracuje z Jackiem Siciarkiem, Przemkiem Dyakowskim, Leszkiem Dranickim, Pawłem Orkiszem, Joanną Knitter, Polską Filharmonią Bałtycką, Stanisławem Danielem Kotlińskim, Pawłem Huliszem i z wieloma trójmiejskimi zespołami.


ORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ

Orkiestra Symfoniczna powstała wraz z filharmonią w roku 1945. Obecnie filharmonicy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń o randze krajowej i międzynarodowej.


Dyrektorami Artystycznymi, którzy przez lata decydowali o kształcie artystycznym orkiestry byli: Zbigniew Turski, Stefan Śledziński, Zygmunt Latoszewski, Kazimierz Wiłkomirski, Jerzy Katlewicz, Jerzy Procner, Zbigniew Chwedczuk, Zygmunt Rychert, Bogusław Madey, Jerzy Salwarowski, Wojciech Czepiel, Wojciech Rajski, Paweł Przytocki, Janusz Przybylski, Roman Perucki, Michał Nesterowicz, Kai Bumann, Ernst van Tiel, a od 2017 George Tchitchinadze.

Polska Filharmonia Bałtycka gości dyrygentów i zespoły muzyczne z całego świata, a wśród nich tych najwybitniejszych jak Gewandhausorchester zu Leipzig i Riccardo Chailly, Orkiestra Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga i Valery Giergiev,Filharmonicy Moskiewscy i Jurij Simonow, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen i Paavo Järvi, Bamberger Symphoniker i Jonathan Nott, Orquesta Sinfonica de Madrid i Jesús López Cobos, The European Union Youth Orchestra i Herbert Blomstedt, Orchestra of the 18th Century i Frans Brüggen, Sinfonia Varsovia i Marc Minkowski, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i Jerzy Semkow oraz King Singers, The Canadian Brass.

Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej prowadzą znakomici dyrygenci z kraju i ze świata – Sir Neville Marriner, Antoni Wit, Roman Kofman, Witold Rowicki, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, Maxim Vengerov,  Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Tadeusz Strugała, Marek Pijarowski, Michael Zilm, Juozas Domarkas, Franco Ferraro, Enoch zu Guttenberg, Carlo Zecchi, Felix Carrasco.

Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza takich sławnych artystów-solistów jak Shlomo Mintz, Barbara Hendrix, Dang Thai Son, Arcadi Volodos, Nelson Goerner, Garrick Ohlsson, Kevin Kenner, Krystian Zimerman, Nigel Kennedy, Konstanty Andrzej Kulka, Ewa Pobłocka, Rafał Blechacz, Edward Auer, Piotr Paleczny, Ann Murray, Lucia Aliberti, Helen Bickers.

Orkiestra symfoniczna uczestniczyła w wielu krajowych i europejskich festiwalach, m.in. w Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Solidarity of Arts, Gdańskiej Jesieni Pianistycznej, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, Festiwalu Gwiazd w Gdańsku, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu „Aspekte” w Salzburgu i wielu innych.

Orkiestra koncertowała w wielu krajach Europy: w Niemczech (Berlin, Frankfurt, Schleswig, Bayreuth), Francji, Włoszech, Szwajcarii i Rosji. Do najbardziej spektakularnych wydarzeń artystycznych ostatnich lat zaliczyć można nastepujące wydarzenia: XI Music Biennale w Berlinie, podczas którego orkiestra symfoniczna pod batutą Wojciecha Michniewskiego zdobyła Nagrodę Krytyki dla Najlepszej Orkiestry za wykonanie I Symfonii Pendereckiego (1987); tournée koncertowe z chórem “Cecilien Verein” z Frankfurtu, gdzie orkiestra koncertowała w Filharmonii Monachijskiej, Alte Oper we Frankfurcie i Concertgebouw w Amsterdamie (1989);  oprawę muzyczną uroczystej mszy świętej celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II w Watykanie, inaugurującej obchody milenijne Gdańska (1997);  cykl koncertów podczas Millenium Gdańska współorganizowanych z Fundacją Polsko-Niemiecką w obecności Prezydenta Niemiec Romana Herzoga i Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego (1997); koncert Jean Michela Jarre’a w Stoczni Gdańskiej “Zaczęło się w Gdańsku – przestrzeń wolności” z okazji 25.lecia powstania Solidarności i Podpisania Porozumień Sierpniowych (2005);  koncert Davida Gilmoura w Stoczni Gdańskiej “Zaczęło się w Gdańsku – przestrzeń wolności” z okazji 26. rocznicy powstania Solidarności oraz w ramach trasy koncertowej “On An Island” (2006); prawykonanie kantaty Jana A.P.Kaczmarka Kantata o wolności w Stoczni Gdańskiej w rocznicę Sierpnia ’80 (2008); udział Sekcji Dętej Orkiestry Symfonicznej PFB w wykonaniu Siedmiu bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w ramach koncertu z okazji 75. urodzin kompozytora, poprowadzonego przez samego Jubilata, pod którego batutą zagrała również Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, chór i soliści (2008);  w ramach Festiwalu „Solidarity of Arts” i  światowych obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej i 20. rocznicy odzyskania wolności i upadku komunizmu w Europie Środkowej (2009) – wykonanie pod batutą Sir Neville’a Marrinera War Requiem Brittena i koncert „Przestrzeń Wolności – Dziwny jest ten świat” z Ianem Gillanem z Deep Purple (Targ Węglowy, 2009); gdański koncert Stinga w ramach światowej trasy „Sting Symphonicity” (Hala Ergo-Arena, 2011), udział muzyków orkiestry w jazzowych widowiskach plenerowych z udziałem gigantów światowej sceny muzycznej – MOŻDZER+ (2010) i MARCUS+ (2011).

Orkiestra zarejestrowała wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych CD/DVD: stacje telewizyjne i radiowe w Polsce, Niemczech i Austrii, wytwórnie płytowe VIVART, DUX, POLMUSIC, SOLITON.


NFM Orkiestra Leopoldinum

W ciągu czterdziestu lat swej działalności NFM Orkiestra Leopoldinum osiągnęła wysoką pozycję na scenie muzyki klasycznej, poznała także różne metody prowadzenia zespołu i wypracowała własne podejście do muzyki, łączące emocjonalność brzmienia z klarownością faktury. Na te właśnie cechy gry orkiestry zwracają uwagę krytycy, ceniąc jej wykonania również za pełną zaangażowania ekspresję.

Orkiestra od początku była prowadzona przez wybitnych skrzypków-liderów – Karola Teutscha, Jana Staniendę oraz jej wieloletniego koncertmistrza, Zbigniewa Szufłata. Początkowo w znacznej mierze koncentrowała się na repertuarze klasycznym, a nawet barokowym, później rozszerzyła repertuar aż do muzyki XX wieku. Priorytetem stało się wówczas wykonywanie dzieł twórców współczesnych.

Pod kierownictwem kolejnego wybitnego muzyka, Ernsta Kovacica, orkiestra rozpoczęła eksplorację nisz muzyki XX wieku. Owocem tej misji były, rejestrowane w ostatnich latach, nagrania płytowe, wśród których szczególną uwagę zwróciły albumy z utworami Ernsta Křeneka (wyd. Capriccio i Toccata Classics) i Leoša Janáčka (DUX), ze smyczkowymi transkrypcjami dzieł Albana Berga (Berg by Arrangement, Toccata Classics; uznany przez „The Sunday Times” za jedną z najlepszych płyt roku) oraz płyta Kunst der Fuge (CD Accord) pokazująca, jak w znacznym stopniu Bach pozostawał patronem dla wielu kompozytorów, również tych współczesnych. Bardzo dobre recenzje uzyskały także dwie najnowsze płyty – Made in Poland (CD Accord) oraz Supernova (CD Accord), z Christianem Danowiczem jako liderem, zrealizowane wspólnie
z Atom String Quartet, uhonorowane nagrodami Fryderyk 2018 i Fryderyk 2019.

W latach 2014 – 2017 funkcję dyrektora artystycznego orkiestry objął Hartmut Rohde – altowiolista oraz wykładowca Universität der Künste
w Berlinie, koncentrując się na interpretacjach muzyki romantycznej. Joseph Swensen, który stanowisko szefa artystycznego objął 1 września 2017 roku, poszerzył repertuar NFM Orkiestry Leopoldinum sięgając do dzieł zarówno klasycznych, jak i najnowszych.

NFM Orkiestra Leopoldinum występowała w najważniejszych salach Europy, takich jak Barbican Centre w Londynie, Philharmonie, Konzerthaus i Schauspielhaus w Berlinie, Konzerthaus w Wiedniu, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastian, a także podczas najważniejszych europejskich festiwali, m.in. Pablo Casals Festival Prado, Muziekfestival West-Brabant w Holandii, Bodenseefestival i Weilburger Schloss-konzerte w Niemczech, Echternach w Luksemburgu, Festival de musique du Perigird Noir we Francji, Estoril w Portugalii, Festiwal Flandryjski i Europalia
w Belgii, Wratislavia Cantans czy Musica Polonica Nova we Wrocławiu.

Magdalena Bojanowicz

Magdalena Bojanowicz jest laureatką Paszportu „Polityki” – nagrody  tygodnika „Polityka” przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Otrzymała również III nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Spośród jej innych sukcesów konkursowych wymienić można także II nagrodę na 69. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Králové (Czechy) czy wyróżnienie na 64. Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” w Pradze. Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Stuttgarcie (2014).

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Kronberg i Musicinsel Reihnau, gdzie pracowała pod okiem takich artystów jak  Julius Berger, Jens Peter Maintz, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt czy Victoria Yagling.

Była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (2001-2008) oraz Ministra Kultury i Sztuki. W 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Jako TWOgether Duo artyści zostali laureatami Paszportu Polityki za „odwagę, ryzyko i konsekwencję. (…) Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” oraz otrzymali nominację do Fryderyka, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego (2013).

Magdalena Bojanowicz prowadzi kursy muzyczne organizowane przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci w Lusławicach oraz Warsztaty Wiolonczelowe w Augustowie.

Współpracowała jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: Massimiliano Caldi, George Tchitchinadze, Daniel Smith, Volker Schmidt-Gertenbach, Renato Rivolta, Marek Moś, Michał Klauza, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Michał Nesterowicz, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Bojan Suđić, Benjamin Lack, Ernst Kovacic. Brała udział m.in. w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych:Festiwal „Musica moderna” w Łodzi, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki” w Zielonej Górze,  „Muzyka na szczytach” w Zakopanem, festiwalu „Muzyczne przestrzenie”, „Festival au Leman” w Thonon les Bains we Francji „Festiwalu Kameralnym” w Moskwie, Festiwalu Gulangyu w Xiamen (Chiny) oraz „Music Connects” w Grand Resort Bad Ragaz w Szwajcarii.

Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia  im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała  z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkistra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra.

Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów z orkiestrą takie jak: „Koncert wiolonczelowy” Dariusza Przybylskiego (z NOSPR wydany przez wytwórnię DUX), „Dziennik zapisany w połowie” Aleksandra Nowaka (z AUKSO, NMF) oraz liczne utwory kameralne kompozytorów polskich, ale również zagranicznych. W planach w najbliższym sezonie artystycznym ma powstać dedykowany artystce  „Koncert wiolonczelowy” Pawła Szymańskiego oraz „Koncert podwójny” Hanny Kulenty.

Magdalena Bojanowicz ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Künste w Berlinie w klasie Jensa Petera Maintza.

Christian Danowicz

Absolwent Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie (klasa skrzypiec G. Colliarda) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (studia magisterskie w klasie skrzypiec J. i K. Jakowiczów oraz studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej A. Wita i T. Bugaja). Uzyskał stopień doktora, a następnie doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie obecnie prowadzi klasę skrzypiec. Jest laureatem III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. T. Wrońskiego na Skrzypce Solo w Warszawie. W 2010 r. otrzymał I nagrodę w Konkursie Muzyki Kameralnej podczas Duxbury Music Festival w USA. W 2016 r. został laureatem Nagrody Radia Wrocław Kultura „Emocje”. Nagrane pod jego kierownictwem wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum i Atom String Quartet płyty Made in Poland oraz Supernova zostały wyróżnione Fryderykiem 2018 i 2019. Pierwsza z płyt otrzymała ponadto w 2018 r. Wrocławską Nagrodę Muzyczną. Christian Danowicz jest koncertmistrzem NFM Orkiestry Leopoldinum, z którą regularnie występuje jako solista i dyrygent. Od 2019 r. prowadzi klasę skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.


Roman Perucki

ur. 1961; organista. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leona Batora  (1986). Od roku 1984 zatrudniony w gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1996-1999 prorektor ds. artystycznych; od roku 1999 profesor gdańskiej Akademii Muzycznej;
I organista Katedry Oliwskiej, członek Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim. Był m.in. przewodniczącym komisji rekonstrukcji organów barokowych w Katedrze Pelplińskiej (2004).

Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej. Jest jurorem m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy) i Opavie (Czechy) i Paryżu, a ostatnio w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji NDR, brytyjskiej, słowackiej i innych, a także nagrań płytowych (28 płyt, w tym 1 platynowa, 2 złote,  w 1998 r.). Płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina uznano w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym m.in. najwyższe odznaczenie papieskie Pro eclessia et Pontifice. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska.

Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale w kościołach Pomorza.

W swoim dorobku mam już ponad 2000 recitali. W roku 2005 r. grałem m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli (od renesansu do muzyki współczesnej, w tym polska muzyka organowa m.in. gdańska, oliwska i pelplińska tabulatura organowa). Ponadto grałem na słynnych organach Katedry w Rydze. Miałem przyjemność występować na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach (Turku, Finlandia, Filharmonia Pomorska, Jelenia Góra, Palma, Majorka). Występowałem również jako kameralista i solista m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami.  Z Kwartetem Dętym Filharmonii Bałtyckiej dokonałem prawykonania Suity na kwartet dęty i organy kompozytora Zbigniewa Kruczka na stałe mieszkającego w Belgii. Dużą cześć koncertów wykonuję wspólnie z moją małżonką Marią, znakomitą skrzypaczką, specjalistką w zakresie muzyki barokowej. Najchętniej gramy sonaty Haendla, koncerty J.S. Bacha ale również muzykę współczesną (m.in. Paciorkiewicz, Gardonyi)

Z mojej inicjatywy powstaje Gdańskie Centrum Muzyczno Kongresowe – siedziba Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w skład którego wchodzi sala koncertowa na około 1000 miejsc ze znakomitą akustyką i 3 sale kameralne. Jest to jedna z największych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce i w Europie. (termin odbioru sali – grudzień 2005, inauguracja – marzec 2006)  W sierpniu 2005 Filharmonia Bałtycka, w związku z obchodami 25 – lecia Solidarności, gościła przywódców wielu państw Europy. Były to bardzo prestiżowe koncerty w czasie których wystąpili m.in. Jean Michael Jarre, orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Orkiestra PFB i połączone chóry prawykonali utwór KANTATA O WOLNOŚCI  J.A. Kaczmarka., który został dedykowany Ojcu Świętemu – Janowi Pawłowi II.

W zarządzaniu Filharmonią wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie. Jako dyrektor czynię  wszystko aby w Filharmonii odbywały się imprezy z udziałem takich znakomitych muzyków jak m.in. Krzysztof Penderecki, Nigel Kennedy, Barbara Hendricks, Orkiestra Narodowa z Izraela…

Dumą moją są wychowankowie i następcy (Edyta Müller -I nagroda na Międzynarodowym konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w 2003r.) Moi studenci kontynuują studia podyplomowe na renomowanych uczelniach europejskich. Moja asystentka Hanna Dys jako jedyna Polka wygrała konkurs o indeks Hamburskiej Uczelni.


Piotr Sutt

urodził się w 1965 r. Studia ukończył w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym, dalszą edukację kontynuował m.in. u prof. Wernera Thärichena w Berlinie. Doktoryzował się w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, habilitację realizował w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu a w 2012 r. odebrał z rąk Prezydenta RP tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.

Nieustannie prowadzi bogatą działalność artystyczną występując w charakterze solisty, kameralisty na recitalach, koncertach monograficznych i symfonicznych w ramach wielu renomowanych festiwali muzycznych niemalże w całej Europie i Meksyku (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej w Atenach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Marimbowej w Villahermosa – Meksyk, Festiwal Najnowszej Muzyki Perkusyjnej w Hanowerze, Festiwal Perkusyjny Percussive Arts Society we Włoszech, Międzynarodowe Festiwale Perkusyjnye na Litwie, w Szwajcarii, Francji, Bułgarii i Rosji, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”).

Dokonał wielu nagrań solistycznych i kameralnych klasyki perkusyjnej oraz muzyki najnowszej dla Polskiego Radia i Pi Dance Theatre w Nowym Jorku. Grając wiele prawykonań, przyczynił się do promocji światowej sztuki perkusyjnej, zarówno solistycznej jak i kameralnej (m.in.: Koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę symfoniczną W. Thärichena, Concerto Ostinato K.H. Köpera na wibrafon i orkiestrę smyczkową, Samba Classique na dwie marimby i orkiestrę smyczkową K. H. Köpera  – utwór dedykowany duetowi Katarzyna Myćka i Piotr Sutt, Koncert na wibrafon i orkiestrę kameralną prof. B. Schaeffera – utwór dedykowany soliście oraz Dialogi dla dwóch perkusistów i orkiestrę kameralną P.A. Komorowskiego – kompozycja dedykowana Bartłomiejowi i Piotrowi Sutt).

Współpracował m.in. z: Z. Mehtą, G. Crumbem, St. Reichem, P. Boulezem, J. Tatem, E. Séjourné, J. Beckiem, N. Rosauro, Ch. Mangione, J. Hill, J. Wootonem, J. Nandayapa, A. Åstrandem, W. Rowickim, L. Możdżerem, J. Rappe, W. Michniewskim, N. Kukulską, M. Urbaniak, R. Przemyk, A. Andrusem, A. Rojkiem, K. Bednarkiem, Izraelską Orkiestrą Symfoniczną, Bach Ensemble – Meinz, Filharmonią Narodową w Warszawie, Polską Filharmonią Bałtycką, Poznańską, Łódzką, Szczecińską, Kaliską, Polskim Chórem Kameralnym Scholą Cantorum Gedanensis, Grupą MoCarta, Raz Dwa Trzy,  Carrantuohill, Kapelą ze Wsi Warszawa oraz Me Myself And I.

Od 2015 r. jest dyrektorem artystycznym Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych w Gdańsku pod Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a w latach 1999 – 2003 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowych Festiwali Muzyki Perkusyjnej w Kaliszu.

Od 1990 r. współpracuje, jako pierwszy perkusista z Polską Filharmonią Kameralną. Jest założycielem i liderem aktywnie koncertującej Gdańskiej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales oraz The Bacewicz Percussion Ensemble. Od 2016 należy do grona artystów Innovative Percussion.

Działalność dydaktyczną i naukową realizuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie zatrudniony jest na stanowisku profesora zwyczajnego pełniącego funkcję Kierownika Zakładu Perkusji. Od 1985 r prowadzi klasę perkusji i kameralistyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz Ogólnopolski Punkt Konsultacyjny Perkusji i Kameralistyki Perkusyjnej w Gdańsku pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

Zaangażowanie w działalność pedagogiczną zaowocowało wieloma znakomitymi absolwentami, solistami, kameralistami i laureatami międzynarodowych konkursów (USA, Meksyk, Japonia, Włochy, Niemcy, Francja, Szwajcaria i Litwa). Rokrocznie zapraszany jest do jury renomowanych światowych festiwali, konkursów oraz prowadzenia mistrzowskich warsztatów i kursów muzycznych.

Od 2006 r. jest dyrektorem artystycznym, pomysłodawcą i dyrygentem Dziecięcej Orkiestry Onkologicznej działającej przy Fundacji Iskierka na rzecz dzieci z chorobą nowotworową.

Piotr Sutt opracował innowacyjny autorski projekt szkoleniowy i warsztaty z zakresu kreatywności, autoprezentacji, komunikacji, oraz zarządzania – wykorzystujące wieloletnie doświadczenia artystyczne i pedagogiczne – realizowane przez niego niemalże w całej Europie dla największych firm i korporacji takich jak m.in. Volvo, Mercedes Benz, Toyota, Ikea, CocaCola, PriceWaterhouseCoopers, Mazda, Philips, Philips Ligting, GlaxoSmithKline, PKO, Bank BGŻ BNP Paribas, EFL, Alstom, Henkel, Orlen, KGHM, Energa, Polkomtel, Centertel i wiele innych.


Polish Piano Trio

Zespół złożony z młodych pedagogów Gdańskiej Akademii Muzycznej powstał w 2017 roku, jako wyraz poszukiwań i połączenie doświadczeń zabranych przez członków zespołu na różnych płaszczyznach aktywności artystycznej. Muzyka kameralna stanowi obszar w którym artyści odnajdują wspólną przestrzeń, a rozwój w tym zakresie niesie za sobą ogromną radość.

Artyści koncertują w kraju i za granicą. W grudniu 2018, oraz w maju 2019 prezentowali się na koncertach i prowadzili lekcje mistrzowskie w Turynie i w Rzymie (Włochy).

W grudniu 2019 ukazała się płyta z kompozycjami polskiego kompozytora, Szymona Laksa z udziałem Trio wydana przez wydawnictwo CD Accord.

W skład zespołu wchodzą:

Robert Kwiatkowski – skrzypce

Lata studiów spędził w Gdańsku, obecnie również jego życie związane jest w dużej części z tym ośrodkiem muzycznym. W 2017 otrzymał odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Zasłużony dla Kultury”. Wyróżnienie, które wspaniale podsumowuje jego dotychczasowe osiągnięcia na polu artystycznym i pedagogicznym.

Jako solista występował ponad czterdziestokrotnie z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orquesta Sinfónica de Tenerife, Orquesta Sinfónica de Chile, Polska Filharmonia Bałtycka, Radomska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna „Hanseatica” , Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Kaliska.

Na codzień piastujący stanowisko koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku , bywa zapraszany do regularnej współpracy w takim charakterze przez uznane orkiestry w Polsce i na świecie. Wśród nich można wymienić: Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Orquesta Sinfónica de Tenerife, Orquestra( Sinfónica de Chile, Orquesta Sinfónica de Navarra oraz Orquesta Sinfónica de Galicia.

Muzyka kameralna stanowi główną oś jego zainteresowań, czego dowodem jest prowadzona z sukcesem klasa kameralistyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Już w czasie studiów odnosił sukcesy na Ogólnopolskich i Międzynarodowych Konkursach Kameralnych, jako prymariusz kwartetu fortepianowego Dali, obecnie do takich sukcesów doprowadza niejednokrotnie swoich studentów.

Robert Kwiatkowski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie

skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej oraz kameralistyki prof. Anny Prabuckiej – Firlej. Dodatkowo kształcił swój kunszt pod kierunkiem wielu wybitnych artystów polskich i zagranicznych takich jak Henry Meyer, LaSalle Quartet, Miró String, Quartet, Joseph Kalichstein, Sebastian Hamann, Marina Jaszwili, Jadwiga Kaliszewska czy Stefan Kamasa.

Jego dorobek fonograficzny liczy kilkanaście pozycji, wśród których wymienić można:

„Wolfgang Amadeus Mozart – Pearls from Paris” płyta zawierająca Sonaty na fortepian i skrzypce K. 301-306 W. A. Mozarta. Wykonawcy: Robert Kwiatkowski – skrzypce, Radosław Kurek – fortepian. Krążek ukazał się nakładem wydawnictwa Anagram w 2015 roku, oraz Double Concertos – Mendelssohn, Chausson wydawnictwa Acte Prealable” AP0377 z 2016 roku n której znajdują się:

F. Mendelssohna – Koncert podwójny d moll na skrzypce, fortepian i smyczki

Ernesta Chaussona – Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy op. 21

wykonawcy: Robert Kwiatkowski – skrzypce, Dominika Glapiak – fortepian, Kwartet smyczkowy „Messages”, Orkiestra Kameralna Progres, Szymon Morus – dyrygent.

Ogromnie istotną płaszczyzną jego rozwoju jest powołanie w 2003 roku, oraz funkcja koncertmistrza i dyrektora Orkiestry Kameralnej “Hanseatica”, która za swoje dokonania wielokrotnie nagradzana była mi: Nagrodą Gryfa Pomorskiego, Medalem Prezydenta Miasta Gdańska, Nagrodą Marszałka Województwa Pomorskiego. Zespół z powodzeniem prezentowała się na Festiwalach muzycznych w kraju i w całej Europie.

https://www.facebook.com/Robert.Kwiatkowski.violinist/

Błażej Goliński – wiolonczelaa

W roku 2002 z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Swój warsztat doskonalił podczas Mistrzowskich Kursów Interpretacji oraz Lekcji Mistrzowskich u takich pedagogów jak: Roman Suchecki, Mischa Maisky, Ivan Monighetti, Victoria Yagling, Angelika May, Roman Jabłoński.

Jako kameralista brał udział w wielu koncertach i festiwalach w kraju i poza jego granicami. Współpracował wówczas z tak znakomitymi artystami jak Jan Stanienda, Mirel Jancovici, Robert Kabara, Monica Cattarossi, Marek Toporowski. Występował jako członek Kwartetu Smyczkowego DAFO, zespołu muzyki współczesnej LUX:NM oraz Kwartetu Fortepianowego DALI. Owocem spotkań muzycznych jest szereg nagrań dla m. in. takich wytwórni jak DUX, ANAGRAM czy BCD Records.

Jest laureatem i finalistą konkursów wiolonczelowych i kameralnych w Poznaniu ( VII Ogólnopolski Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowkiego ), Gdańsku oraz we Florencji ( Międzynarodowy Konkursu Muzyki Kameralnej Premio Vittorio Gui ). W latach 2001/2005 współpracował z Orkiestrą Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, gdzie zajmował stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel. Z zespołem tym występował m.in. na Festiwalu Pablo Casalsa (Puerto Rico), na Schleswig Holstein Musik Festival (Niemcy), na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Kraków).

Na stałe związany jest z Orkiestrą Kameralną „Hanseatica”, w której pełnił funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel. Zespół ten otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną w roku 2004 w kategorii Debiut Roku a występował na festiwalach muzycznych w kraju i poza jego granicami (m. in. „Mozartfest” w Zoettermeer – Holandia, „Mu-Se” Musikfestival w Seelze – Niemcy, Gdańska Wiosna Muzyczna – Gdańsk). Nagrana z młodym pianistą jazzowym Sławkiem Jaskułke płyta (2004r.) otrzymała nominację do nagrody muzycznej „Fryderyk 2005”.

Od 2004 roku współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku, piastując stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel. Z Orkiestrą Kameralną Hanseatica oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej występował również jako solista.

Od 2002 roku nieprzerwanie prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od 2009 roku, kiedy to uzyskał tytuł Doktora Sztuk Muzycznych, zatrudniony na stanowisku adiunkta.

Prowadził Kursy Mistrzowskie i Lekcje Mistrzowskie w kraju i za granicą. Był również członkiem Jury w Ogólnopolskich Konkursach Wiolonczelowych ( Gdańsk, Wrocław ).

Dominika Glapiak

Jest pianistką zawodowo związaną z Akademią Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jako adiunkt ze stopniem doktora, od 2010 roku współpracuje jako pianista w klasie skrzypiec Profesora Konstantego Andrzeja Kulki. Prowadzi również zespoły kameralne. Koncertuje zarówno jako solistka, jak i kameralistka. Ma na swoim koncie występy solo a także z instrumentalistami i wokalistami w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Izraelu oraz Ameryce Południowej. Wielokrotnie nagradzana na konkursach i festiwalach muzycznych na całym świecie. Ukształtowana przez współpracę z wybitnymi pedagogami: ukończyła studia podyplomowe w klasie Prof. Diny Yoffe w Dusseldorfie oraz studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. S.Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu Prof. Waldemara Wojtala oraz w klasie kameralistki prof. Anny Prabuckiej-Firlej.

Dominika Glapiak ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych zarówno solo, jak i ze znakomitymi partnerami: Robert Kwiatkowski- skrzypce, Błażej Goliński – wiolonczela, Maciej Kułakowski – wiolonczela, Bożena Harasimowicz – sopran, a także z Orkiestrą Kameralną Progress, pod batutą Szymona Morusa.

Jest laureatką konkursów muzycznych w kraju i za granicą, wśród których wymienić można konkursy w : Treviso (Włochy) 2014 I nagroda w kategorii muzyka kameralna, i muzyka współczesna, Padvie (Włochy) 2013 II miejsce w kategorii muzyka kameralna, Osace (Japonia) 2011 I miejsce w kategorii fortepian solo, oraz koncert z orkiestrą., Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej w Smorgoniu (Białoruś) 2009 II miejsce i Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im.J.Brahmsa Gdańsku 2008 II miejsce. Otrzymała również tytuł Laureata”Estrady Młodych” i szereg nagród dodatkowych podczas 43 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku w 2009 roku.

Dominika Glapiak jest również laureatką stypendiów i wyróżnień w tym mi: “Primus Inter Pares” na najlepszego studenta Trójmiasta 2008, Stypendium Miasta Gdańska 2013,2014, Stypendium Instytutu Adama Mickiewicza 2014, Stypendium Twórcze Marszałka Województwa Pomorskiego 2016, Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2017.

Więcej informacji:

https://www.facebook.com/dominikaglapiak.pianist/

www.dominikaglapiak.com

 


SWITCH MODE

to nowoczesne podejście do aranżacji oraz połączenie wyjątkowych brzmień wygenerowanych instrumentami elektronicznymi. Brak tu gitar, syntezatorów oraz akustycznych barw, pudeł rezonansowych czy klasycznych membran perkusyjnych. To energetyzująca grupa, która stawia na zabawę muzyką, brzmieniami i aranżacjami najsłynniejszych utworów. Zespół wykonuje też autorskie kompozycje skomponowane przez muzyków grupy.

​SWITCH MODE to skrzypce (Przemysław Mazur), wiolonczela (Dawid Iwanicki) oraz zestaw perkusyjny (Maciej Buliński). SM wykorzystuje tylko i wyłącznie instrumenty elektryczne.

Zespół wykonuje szeroko pojętą muzykę rozrywkową – od POPu, przez muzykę ROCKową do Muzyki Filmowej/Klasycznej przearanżowanej na cięższe brzmienia.

Muzycy tworzą własne kompozycje jak i aranżacje słynnych coverów. Ich wyjątkowość to podejście do oryginalnych brzmień, unikatowych fal akustycznych wytworzonych zabawą przetwornikami i procesorami brzmień. Daleko tu do klasyki czy standardów. Bliżej do wirtuozerii, świeżości i siły jaka daje technologia.

Przemysław Mazur – skrzypce elektryczne, założyciel Switch Mode
Urodzony w 1980 r. w Gdyni, naukę gry na skrzypcach rozpoczął mając siedem lat w Szkole Muzycznej I i IIst. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Naukę kontynuował w drugim stopniu w klasie skrzypiec profesora Jerzego Hazuki. Studia rozpoczął w 1999 r. na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej.
Kończąc studia, stale współpracował już z renomowanym zespołem Cappella Gdanensis i do dnia dzisiejszego piastuje tam stanowisko skrzypka instrumentalisty.
Brał udział w konkursach i warsztatach skrzypcowych w Polsce i USA. Laureat nagród na konkursach muzyki kameralnej w kraju.

Koncertował jako solista w Polsce, Francji, Panamie i USA. Grał jako solista w duecie z Nigelem Kennedy podczes jego koncerów w Gdańsku oraz brał udział w trasie koncertowej Nigela Kennedy jako koncertmistrz towarzyszącej mu orkiestry w roku 2017. Pedagog skrzypek z wieloletnim doświadczeniem, entuzjasta skrzypiec elektrycznych i przetwarzania ich dźwięku. Były członek zespołu Symphonic Fusion. Obecnie jest liderem zespołu Switch Mode. Realizator dźwięku w projektach koncertowych i nagraniowych. Brał udział w nagraniach wielu płyt jako skrzypek lub realizator dźwięku. Wykonuje nagrania i nagłośnienia dla Cappelli Gedanensis również do transmisji telewizyjnych. Gra na skrzypcach barokowych, współczesnych i elektrycznych.

Maciej Buliński – perkusja elektroniczna. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat ucząc się gry na akordeonie, a następnie na fortepianie i perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Szkołę tę ukończył w 1999 roku z wyróżnieniem. Od 14 do 17 roku życia śpiewał jako sopran w chłopięcym chórze Pueri Cantores Olivenses pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył w klasie dr. Mirosława Adrianczyka. Uczestniczył w wielu konkursach i festiwalach muzycznych. Zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Perkusyjnych w Gdańsku, II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Perkusyjnych w Poznaniu oraz III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym w Łomży.

W momencie osiągnięcia dojrzałości artystycznej, zafascynowany jazzem i muzyką rozrywkową występował w różnych składach jazzowych i rockowych w trójmiejskich klubach muzycznych a także na wielu scenach w Trójmieście i całej Polsce. Najważniejsze z nich to zespół gospel ,,Błogosławieni”, zespół rockowy ,,Vierna”, zespół hard-rockowy ,,Chassis”, elektryczne trio ,,Electrinity” oraz duet grający muzykę klasyczną na marimbie i ksylofonie ,,Malletduo”. Współpracował z Maciejem Miecznikowskim, Krystyną Prońko, Piotrem Schillerem, Dominikiem Bukowskim, Zdzisławem Kalinowskim oraz wieloma innymi artystami polskiej sceny muzycznej.

Fascynacja muzyką oraz pasja do nauczania gry skłoniła go do pogłębienia swojej wiedzy pedagogicznej. W 2015 roku ukończył studia pedagogiczne na Uniwersytecie Gdańskim. Pracuje z dziećmi i młodzieżą ucząc gry na instrumentach perkusyjnych, fortepianie oraz teorii muzyki. Od 2007 roku zajmuje się również kompozycją. Tworzy głównie utwory przeznaczone dla swoich uczniów oraz komponuje muzykę do spektakli teatralno-tanecznych na potrzeby przedstawień takich jak spektakl ,,Żywioły” – 2015 rok, ,,Wehikuł czasu” – 2016 rok oraz ,,Królowa śniegu” 2018 rok – wystawione w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Pracował w Pałacu Młodzieży w Gdańsku, w Społecznej Szkole Muzycznej na Morenie, w Pozytywnej Szkole Podstawowej oraz w Szkole Muzycznej ,,Music Fan” w Baninie.

Od pażdziernika 2018 roku współpracuje z Cappellą Gedanensis jako tenor i perkusista. Jest również członkiem chóru ,,Gloria Dei” oraz współorganizatorem życia artystycznego w parafii ewangelicko – augsburskiej przy kościele Zbawiciela w Sopocie.

Dawid Iwanicki – urodził się 09 czerwca 1996 roku w Olsztynie. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie. Jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Obecnie rozpoczął studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krzysztofa Sperskiego oraz dr hab. Tadeusza Samerka. Swoje umiejętności doskonalił na kursach i warsztatach w kraju jak i za granicą pod okiem wspaniałych wiolonczelistów i pedagogów, m.in. Alexander Chaushian, Jeroen Reuling, Denis Severin, Jiannis Toulis, Kazimierz Michalik, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer, Tomasz Strahl, Andrzej Orkisz, Agata Jarecka.

Brał udział w wielu festiwalach i projektach orkiestrowych m.in International Youth Symphony Orchestra Bremen, Szalone Dni Muzyki w Warszawie. Otrzymał I nagrodę w kategorii kameralistyka oraz wyróżnienie w kategorii solo na V Ogólnopolskich Spotkaniach Młodych Wiolonczelistów w Ełku (2014) i III nagrodę na XIV Makroregionalnych Spotkaniach Kameralnych w Gdańsku (2015) Koncertował jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy w kraju jak i za granicą m.in Belgia, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Armenia.


Wendt Adam

Po ukończeniu Szkoły Muzycznej II stopnia (w klasie saksofonu Władysława Chwina)

w 1984 roku, rozpoczął studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, które ukończył w 1989 roku. W czasie studiów grał w różnych zespołach ( m.in. Young Power ), zespołach akademickich orkiestrach rozrywkowych ( m.in. Alex Band, Big Band Wiesława Pieregorólki, Kukla Band ).

Od momentu powstania zespołu Walk Away w 1985 roku jest związany z nim na stałe. Z zespołem Walk Away zdobywał główne nagrody i wyróżnienia ( m.in. Jazz Nad Odrą 1986; Pomorska Jesień Jazzowa – Klucz Do Kariery ‘87; Nagroda Artystyczna Młodych im. St. Wyspiańskiego ‘88; Nagroda Sztandaru Młodych „Metronom ‘89”, Finalist of Leverkusen Jazz Competition ‘87 (Niemcy); Jazz Hilard ‘88 (Belgia). Od 1988 roku, przez kilkanascie lat zespół zajmował I miejsce w ankietach  „Jazz Top” pisma Jazz Forum (zespół roku, zespół roku – jazz elektryczny)a po reaktywacji w 2014 roku  wracają na tę samą pozycję. Z Walk Away, solo oraz z innymi  zespołami  koncertował w około 20 krajach świata.

Adam Wendt od wielu lat plasuje się w ścisłej czołówce polskich saksofonistów co znajduje potwierdzenie m.in. w ankietach Jazz Forum. W 1986 roku zdobył II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Jako przedstawiciel Polski uczestniczył w międzynarodowym big bandzie West Berlin ‘88.  W 1990 roku Walk Away z Urszulą Dudziak otwierali Europejskie koncerty  Milesa Davisa.

Dotychczas wziął udział w nagraniu około 80 płyt (w tym 7 autorskich) nie tylko jako saksofonista ale również jako kompozytor i aranżer. Jest zapraszany do udziału w  nagraniach  programów radiowych i telewizyjnych oraz festiwalach. Jako solista i muzyk sesyjny współpracował lub nadal współpracuje z jazzową czołówką Polski oraz gwiazdami muzyki pop (m.in.K.Prońko, G.Ciechowski ,E.Bem,  L.Szafran, D.Błażejczyk, M.Kubasińska, M.Szcześniak, S.Wierzcholski).

Nagrywał i koncertował z takimi sławami muzyki jazzowej jak Randy Brecker, Bill Evans, Eric Marienthal (Chick Corea, GRP Big Band), Mino Cinelu (Weather Raport, Miles Davis), Frank Gambale (Chick Corea), David „Fuze” Fiuczynski (R.Brecker, R.S.Jackson, G.Russel), Dean Brown (Roberta Flack, David Sanborn), Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Nippy Noya, Karen Edwards oraz znakomitościami czarnego bluesa takimi jak Sidney „Guitar Crusher” Selby,  Mike Russell oraz Keith Dunn. Podczas licznych europejskich tras koncertował m.in. z mistrzem  candombe, bandeonistą  Luisem di Matteo  z Urugwaju.

Jest pomysłodawcą i założycielem własnych zespołów: Adam Wendt & Friends (W.Niedziela,M.Jahr, Z.Wrombel), Adam Wendt-Triologue. Aktualnie prowadzi zespoły:  Adam Wendt Acoustic Travel oraz  Adam Wendt Power Set (Przemysław Raminiak-keyb., Marcin Jahr drums) gdzie w wersji międzynarodowej  zaprasza takich muzyków jak np.: Christoph Titz czy Samuel Torres Martinez oraz autorski projekt Adam Wendt Acoustic Set z hiszpańską wokalistką Laurą Cubi .

Współtworzył tria: K.Stańko – A.Wendt – P.Raminiak  z gościnnie występującym  gitarzystą, wokalistą, gwiazdą muzyki  Latino – Hernanem Romero oraz The Bloozz z Romanem Puchowskim i Keithem Dunnem .

Jest muzykiem zespołu Eljazz Quintet, kwartetu Mariusza Bogdanowicza , oraz Trio Krystyny Prońko.  Koncertuje i nagrywa z wieloma artystami : Krzesimir Dębski, Leszek Kułakowski, Marek Kuczyński – muzyka teatralna i filmowa, Los Angeles Trio, Mietek Blues Band, New Sami Swoi, Bogdan Hołownia, A.Dutkiewicz i inni. Przez kilka lat był członkiem popularnego  zespołu ”Leszcze” z którym nadal współpracuje.

Oprócz działalności typowo koncertowej i artystycznej jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku, prowadzi klasę saksofonu w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku Wrzeszczua także zajęcia edukacyjne w ramach Małej Akademii Jazzu (m.in. Gorzów Wlkp. Tczew, Starogard Gdański, Zakopane ) oraz Warsztatów Muzycznych w Chodzieży, Lesznie, Puławach, Koszalinie, Stargardzie, Zakrzewie, Ustrzykach Dolnych, Leichligen (Niemcy).