PROF ROMAN PERUCKI 

Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych  w kraju i za granicą. Od roku 1997 jest profesorem  gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych).

Jest Dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno – Kongresowe, siedziba filharmonii. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Jest jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już ponad 2500 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, m.in. w Notre Dame (Paryż), katedra w Gandawie (Belgia), Mariinsky Theater (St. Petersburg), sala koncertowa The UANL Symphony Orchestra w Monterrey (Meksyk). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku i USA. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, skrzypaczką Marią Perucką.

Jest I. organistą Archikatedry Oliwskiej. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej .

Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania płytowe. Jego płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał  w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku. Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II  oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI.  W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2007 roku otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

POLSKA FILHARMONIA KAMERALNA SOPOT

W lutym 1982 roku z inicjatywy Wojciecha Rajskiego powstała orkiestra smyczkowa, złożona z młodych, utalentowanych i pełnych entuzjazmu muzyków. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego zadebiutowała w czerwcu w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a już kilka dni później inaugurowała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. Zespół od początku zachwycił publiczność i krytyków, co przyniosło zaproszenia do najważniejszych sal koncertowych, na czele z Filharmonią Berlińską, salą Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Salą Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie, a także na wszystkie znaczące niemieckie festiwale muzyczne. Z uwagi na coraz szerszy repertuar koncertowy, Orkiestra zaczęła występować także w składzie powiększonym o grupę dętą, zmieniając w 1984 roku nazwę na Polska Filharmonia Kameralna Sopot.

Dyrygentem, założycielem i dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot jest Wojciech Rajski. Ukończył on z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya, doskonaląc swoje umiejętności w wyższych szkołach muzycznych w Kolonii i Wiedniu. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1971-1978), Filharmonii Poznańskiej (1974-1980, od 1978 jej dyrektor artystyczny) oraz pierwszym dyrygentem Theater der Stadt Bonn i Beethovenhalleorchester (1978-1981). W roku 1993 rozpoczął działalność pedagogiczną. Wykładał w Hochschule für Musik w Karlsruhe, a od 1998 roku jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Od 2008 roku prowadzi także klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 1993-2006 był Dyrektorem Artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, z którą dokonywał nagrań dla Polskiego Radia, a także koncertował w Polsce i poza granicami kraju.

Pod koniec lat osiemdziesiątych zespół dawał niemal 100 koncertów rocznie, głównie w Niemczech, ale także w innych krajach europejskich: we Francji, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu czy Anglii. W 1987 roku Orkiestra wyjechała na 33 koncerty do Stanów Zjednoczonych, najważniejsze z nich odbyły się w J. F. Kennedy Center w Waszyngtonie i Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Zespół gościł również w dalekiej Azji. Orkiestra dwukrotnie odbyła tournee koncertowe w Chinach: w 1990 i 2016 roku, zaś w 1997 roku koncertowała w Japonii wraz ze znakomitym amerykańskim pianistą, laureatem Konkursu Chopinowskiego Kevinem Kennerem. Spośród licznych wyjazdów koncertowych warto wspomnieć o nieco bardziej egzotycznych wyprawach jak tournée w Meksyku roku czy koncerty na Wyspach Kanaryjskich.

Filharmonia miała dotychczas zaszczyt koncertować z wieloma wybitnymi solistami. Wśród nich Krystian Zimerman, z którym w 2014 roku zagrała tournee koncertowe w Niemczech, Mścisław Roztropowicz, Borys Pergamentschikow, Natalia Gutman, Konstanty Andrzej Kulka, Irene Grafenauer, Sabine i Wolfgang Meyer, Guy Touvron, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gil Shaham, David Geringas, Gary Karr, czy Ivo Pogorelić. Zespół z powodzeniem łączy działalność kameralną z koncertami muzyki rozrywkowej i jazzowej Na swoim koncie ma występy m. in. z Grzegorzem Turnauem, Marcinem Wyrostkiem, Wojciechem Staroniewiczem, Maciejem Miecznikowskim, czy Jose Torresem y Havana Dreams.

Zespół obecny jest rokrocznie na renomowanych europejskich festiwalach, a wśród nich na: Schleswig-Holstein Musik Festival, Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Festival, Praska Wiosna, Weilburger Schlosskonzerte, Festival van Vlaanderen, La Chaise-Dieu i wielu innych. Polska Filharmonia Kameralna Sopot od początku istnienia obecna jest w salach koncertowych na terenie całego kraju. Orkiestra wielokrotnie gościła na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie. W listopadzie 2010 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot zagrała cztery koncerty podczas Festiwalu Chopinowskiego w Genewie.

TRIO ANDRZEJA JAGODZIŃSKIEGO

Andrzej Jagodziński (p), Adam Cegielski (b) i Czesław Bartkowski (dr) – to zespół o 25-letniej ugruntowanej światowej renomie. W 1993 roku ukazała się pierwsza płyta Tria CHOPIN, uznana za płytę roku 1994 magazynu Jazz Forum, obsypana nagrodami Fryderyk’94 oraz Melomani’94. Andrzej Jagodziński nagrodzony został również nagrodą programu Trzeciego Polskiego Radia Mateusz ’94 za “Jazzowego Chopina i poezję w Muzyce”. O formacji eksperci piszą, że to jeden z najlepszych polskich zespołów jazzowych, że ich muzyka to wytworny smak i elegancja, a Jagodziński i koledzy stworzyli fascynującą własną muzykę, ale również zaproponowali nowy sposób słuchania muzyki Chopina.

Trio nagrało płytę bożonarodzeniową CHRISTMAS (1994) oraz krążek DEEP CUT (1994), a w roku 1999 powróciło do kompozycji Chopina dokonując nagrania materiału na płytę CHOPIN ONCE MORE. Na 15-lecie zespołu ukazała się płyta CHOPIN-JAGODZIŃSKI SONATA B-MOLL z jazzową wizją tego utworu. Płyta uzyskała status złotej płyty. Rok 2010 przyniósł dwupłytowy album CHOPIN-LES BRILLANTES będący podsumowaniem przygody Trio z muzyką Chopina, a także hołdem złożonym w 200-lecie urodzin Mistrza. Rok później ukazała się MUZYKA POLSKA, album poświęcony polskiej muzyce ludowej w odsłonie jazzowej z orkiestrą smyczkową i solistami. Kolędy wracają wraz z nagraniem krążka OPOWIEŚĆ WIGILIJNA w roku 2016.

Z okazji 20-lecia istnienia zespołu w 2013 roku ukazała się autorska kompozycja lidera zespołu ANDRZEJ JAGODZIŃSKI– KONCERT FORTEPIANOWY G-MOLL na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną nagrana z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Trio współpracowało i nagrywało z tuzami polskiego jazzu: Ewą Bem, Henrykiem Miśkiewiczem, Grażyną Auguścik, Januszem Stroblem, Wojtkiem Staroniewiczem, Agnieszką Wilczyńską, czy francuskim pianistą jazzowym Giovannim Mirabassim.

Zespół występował na wielu festiwalach muzycznych na całym świecie; w Polsce, Belgii, Niemczech, Francji, Norwegii, na Litwie, w USA, Chinach, Turcji, Meksyku, Rosji, Libanie czy Izraelu.

Jazzowy Chopin prezentowany był też w najlepszych salach świata muzyki klasycznej; Carnegie Hall, Sali Wielkiej Konserwatorium Moskiewskiego, Viener Konzerthaus, National Concert Hall w Taipei czy Sala Nezahualcoyotl w Meksyku.

ORKIESTRA KAMERALNA FILHARMONII NARODOWEJ

to zespół nawiązujący do wieloletniej i bogatej tradycji uprawiania kameralistyki przez artystów wywodzących się z Filharmonii Warszawskiej. Pierwsze zespoły kameralne powstawały tu już na początku ubiegłego stulecia. W latach 60. i 70. na estradach całego świata odnosił sukcesy zespół Kameralistów Filharmonii Narodowej kierowany przez Karola Teutscha. Lata 90. to okres działalności zespołu smyczkowego, który koncertował z wybitnymi solistami (Konstanty A. Kulka, Nigel Kennedy), dokonując nagrań płytowych i telewizyjnych.
Z okazji 100-lecia Filharmonii w Warszawie, reaktywowano zespół pod nazwą Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. Pierwszy koncert miał miejsce 10 lutego 2002 r. Zespół utworzyli czołowi instrumentaliści Filharmonii Narodowej, wśród nich członkowie byłego zespołu Karola Teutscha.
Kierownikiem artystycznym zespołu został Jan Lewtak – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Zenona Brzewskiego i Mirosława Ławrynowicza, laureat konkursów skrzypcowych i nagrody Komitetu ds. Radia i Telewizji, artysta o bogatym dorobku solowym i kameralnym.

Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej występowali m.in.: Salvatore Accardo, Hrachya Avanesyan, JeanLouis Capezzali, Łukasz Długosz, Marek Drewnowski, Urszula Dudziak, Chiara Enderle, Lorenzo Gatto, Evelyn Glennie, Ilya Gringolts, Yossif Ivanov, Andrzej Jagodziński, Jakub Jakowicz, Krzysztof Jakowicz, Isabelle van Keulen, Konstanty Andrzej Kulka, Roby Lacatos, Dmitri Makhtin, Adam Makowicz, Ewa Małas-Godlewska, Shlomo Mintz, Grzegorz Nowak, Artur Pachlewski, Mariusz Patyra, Baiba Skride, Anna Maria Staśkiewicz, Małgorzata Walewska, Agata Szymczewska.

W lutym 2009 r., w 100. rocznicę urodzin Grażyny Bacewicz zespół wystąpił w Filharmonii Narodowej z monograficznym programem zawierającym dzieła tej wybitnej kompozytorki i dokonał prawykonania odnalezionych dwóch jej utworów: Symphonietty z 1935 r. oraz Symfonii z 1946 r. Dzieła te znalazły się na płycie poświęconej twórczości Bacewicz na orkiestrę smyczkową nagranej przez Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej dla Sony Music. W 2011 roku odbył się koncert uświetniający jubileusz 10-lecia istnienia zespołu, który został zarejestrowany i wydany na płycie CD. Nagranie to otrzymało nominację do nagrody Fryderyk 2013.

W lutym 2013 płyta z dziełami Krzysztofa Pendereckiego wydana przez Naxos uhonorowana została nagrodą Grammy. Nagrodzony album zawiera utwór Fonogrammi w wykonaniu zespołu pod dyrekcją Antoniego Wita.
Ostatnio orkiestra występowała w Tokyo Opera City Hall w Japonii..filh.pl

J A N  L E W T A K

Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Jerzego Hazuki , następnie wykształcenie kontynuował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec
prof. Zenona Brzewskiego i prof. Mirosława Ławrynowicza.
Wielokrotny uczestnik krajowych i zagranicznych mistrzowskich kursów interpretacji muzycznej oraz festiwalu “Tydzień Talentów”. Laureat konkursów muzycznych.
Jako kameralista występował w Finlandii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych.
Jako solista koncertował w Niemczech, USA, Zjednoczonych Emiratach Arabskich ,Hiszpanii i Japonii.
Współpracował również z Redakcją Muzyczną Polskiego Radia – za cykl autorskich audycji o kaprysach na skrzypce solo Paganiniego otrzymał nagrodę Komitetu ds. Radia i Telewizji.
Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej – nagrał z tym zespołem “Cztery pory roku” Vivaldiego pod batutą Antoniego Wita.
Jan Lewtak jest również autorem licznych opracowań utworów na orkiestrę kameralną. Z okazji Roku Chopinowskiego, na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opracował oba koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę smyczkową.

WOJCIECH STARONIEWICZ

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu w klasie saksofonu (dyplom z wyróżnieniem, 1983) [1]. Już od samego początku swoje zainteresowania kierował w stronę muzyki jazzowej. W latach 80. był członkiem Big Bandu Gdańsk pod dyrekcją Jerzego Partyki, gdzie zasiadał w sekcji saksofonów i podejmował pierwsze próby kompozytorskie. W swojej długoletniej karierze koncertował w większości krajów europejskich oraz na Dalekim Wschodzie (Szanghaj). Swoimi występami poprzedzał koncerty takich sław muzyki jazzowej, jak: Kenny Garrett, Chick Corea, David Sanchez, James Carter i Yellowjackets. Posiada na koncie występy z Andrzejem Jagodzińskim, Włodkiem Pawlikiem, Cezarym Konradem, Adamem Cegielskim, Nippy Noyą, Helge Lienem, Erikiem Johannessenem, Brianem Melvininem. Jako sideman współpracował z Włodzimierzem Nahornym podczas realizacji jego projektów pt. Fantazja Polska „Nahorny-Karłowicz” i „Nahorny – Chopin Genius Loci”. Występował z norwesko-polską grupą Loud Jazz Band oraz z norweskim pianistą Helge Lienem. Od 2010 roku koncertuje jako solista z Polską Filharmonią Kameralną Sopot Wojciecha Rajskiego. Brał udział w koncercie pt. „Cztery pory roku”, gdzie wykonał specjalnie na tę okazję napisany przez siebie utwór na orkiestrę kameralną i zespół jazzowy. Wykonuje również solowe improwizacje w musicalach „Porgy and Bess” i „The Witness” w reżyserii Ryszarda Ronczewskiego, wystawianych w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni[2]. Był przewodniczącym jury Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (2011) oraz Krokus Jazz Festival. Jest współwłaścicielem firmy fonograficznej „Allegro Records Wojciech Staroniewicz” z siedzibą w Sopocie.

ARTUR JUREK

pianista, hammondzista, aranżer, absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat Festiwalu Jazz Juniors wspólnie z zespołem “Unit Seven”. Koncertował między innymi w Japonii, Chinach, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Argentynie, Meksyku i Wenezueli. Występował u boku Minoru Ozone, Sadao Watanabe, Douga Camerona, Iana Gillana, Hala Fraziera, Jordana Benetta. Aranżuje na potrzeby gdyńskiego Teatru Muzycznego, Maybe Theater Company, Hevelius Brass. Współtworzył aktorskie projekty Marka Richtera, Andrzeja Słabiaka. Obecnie współpracuje z Jackiem Siciarkiem, Przemkiem Dyakowskim, Leszkiem Dranickim, Pawłem Orkiszem, Joanną Knitter, Polską Filharmonią Bałtycką, Stanisławem Danielem Kotlińskim, Pawłem Huliszem i z wieloma trójmiejskimi zespołami.

JANUSZ OLEJNICZAK 

Janusz Olejniczak należy do najwybitniejszych współczesnych chopinistów. Urodzony we Wrocławiu, był najmłodszym laureatem 8. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 r. Został także nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu.

Janusz Olejniczak koncertuje w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel w Paryżu, Suntory Hall w Tokio, Lincoln Center w Waszyngtonie, Tonhalle w Düsseldorfie, Concertgebouw w Amsterdamie. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju – Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii.

Poza żelaznym repertuarem klasycznym wykonuje także polską muzykę współczesną (m.in. kompozycje Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara). Chętnie bierze także udział w wykonaniach muzyki kameralnej. Występował z orkiestrami pod dyrekcją Witolda Rowickiego, Stanisława Wisłockiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Charles’a Dutoit, Andrzeja Borejki, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyka i in. Od wielu lat współpracuje także z Markiem Mosiem i Orkiestrą Aukso. Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel). Pianista jest stałym gościem festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires. Wielokrotnie wystąpił również z Orkiestrą XVIII Wieku Fransa Brüggena oraz Orchestre des Champs-Élysées pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe.

Jego dorobek artystyczny obejmuje ponad 40 nagrań płytowych dokonanych dla takich wytwórni, jak Polskie Nagrania, Tonpress, Muza, Wifon, Opus 111, Camerata, Sony Classical, Selene, CD Accord, Bearton.

W dowód uznania dla swych interpretacji muzycznych ośmiokrotnie otrzymał nagrodę „Fryderyka”, a za całość dorobku artystycznego odznaczony został Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000) oraz Złotym Medalem Gloria Artis (2005).

Janusz Olejniczak nagrał również ścieżki dźwiękowe do dwóch słynnych filmów: Pianisty Romana Polańskiego oraz Błękitnej nuty Andrzeja Żuławskiego, występując w tym ostatnim w aktorskiej roli Fryderyka Chopina.

W 2015 r. ponownie zasiadł w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Od ubiegłego roku współpracuje także z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.